Akcja AZBEST 2015 zakończona
Dobiegła końca tegoroczna akcja usuwanie azbestu z terenu gminy. Mieszkańcy, którzy wystąpili do gminy z wnioskiem, mogli skorzystać z dofinansowania na demontaż i zabezpieczenie pokrycia dachowego lub innych wyrobów zawierających azbest. Akcja, jak co roku, była realizowana w ramach zadania „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Gietrzwałd”, które było dofinansowywane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego pn. „Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne, Część II – Usuwanie wyrobów zawierających azbest" oraz ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.
Zadanie polegało na:
- demontażu i zabezpieczeniu pokrycia dachowego lub innych wyrobów zawierających azbest,
- transporcie odpadu niebezpiecznego z miejsca rozbiórki do miejsca unieszkodliwienia,
- unieszkodliwieniu poprzez składowanie odpadu niebezpiecznego na składowisku.
Z terenu Gminy Gietrzwałd usunięto 2 120,5 9m2 (36,050 Mg) wyrobów azbestowych z 18 nieruchomości. Suma całkowita metrów zdemontowanych, przetransportowanych i zutylizowanych wyniosła 667,99 m2. Suma całkowita metrów odebranych, przetransportowanych i zutylizowanych wyniosła 1 452,60 m2. Masa całkowita odpadów zdemontowanych, przetransportowanych i zutylizowanych wyniosła 11,356 Mg. Masa całkowita odpadów odebranych, przetransportowanych i zutylizowanych wyniosła 24,694 Mg.
Azbest usuwany był z takich miejscowości jak: Sząbruk, Gietrzwałd, Biesal, Tomaryny, Cegłowo, Unieszewo, Rentyny, Naglady, Salminek. Przede wszystkim usuwano odpad niebezpieczny z budynków gospodarczych, mieszkalnych i letniskowych (9) oraz tzw. luz zalegający na posesjach (11).
Magdalena Ratowska