Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży
Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży pod redakcją dr Szymona Grzelakato publikacja zawierająca racjonalną, spójną i odważną wizję, w której chodzi o coś więcej niż propagowanie zdrowego stylu życia. Chodzi o to, byśmy my, dorośli, skutecznie wspierali młodych ludzi w budowaniu dojrzałego świata wartości i realizacji ich najgłębszych marzeń i celów życiowych.
Instytut Profilaktyki Zintegrowanej przygotował publikację, która została pozytywnie zaopiniowana przez recenzentów naukowych oraz przez Ministra Zdrowia.
Dokument adresowany jest do osób zajmujących się w swojej pracy profilaktyką zachowań problematycznych dzieci i młodzieży.
Przedstawione rekomendacje uporządkowane zostały w formie „siedmiu dźwigni skutecznej profilaktyki”, tak by móc stanowić źródło wiedzy, w kompleksowy sposób prezentując możliwości realizacji zadań profilaktycznych opartych na naukowych podstawach.
„Za skupieniem uwagi w Vademecum na młodzieży gimnazjalnej przemawiają argumenty wynikające z psychologii rozwojowej, wiedzy o skuteczności działań profilaktycznych, a także potrzeby społeczne dotyczące pracy z gimnazjalistami, którzy są postrzegani jako grupa wiekowa szczególnie trudna wychowawczo. Większość wyników badań, które zostaną przedstawione w tym rozdziale i w całym Vademecum, dotyczy młodzieży gimnazjalnej. Autorzy zdecydowali się skupić na tej grupie wiekowej z następujących powodów: Argument rozwojowy Wiek gimnazjalny (13–15 lat) to niezwykle dynamiczna faza okresu dojrzewania, w której młodzi ludzie doświadczają zawieszenia między już minionym dzieciństwem, a jeszcze odległą dorosłością. Przemiany fizyczne dojrzewania współwystępują z napięciami wywoływanymi przez silne emocje i sprzeczne potrzeby, a rozwój psychoseksualny, społeczny i moralny dokonuje się wśród wątpliwości co do własnej wartości i trudnych pytań o własną tożsamość (Erikson, 2000; Feldman i Elliot, 1990). Jednocześnie wiek gimnazjalny jest szczególnie istotny jako czas pojawiania się poważniejszych marzeń i planów życiowych, ujawniania się szczególnych talentów i pasji, bezkompromisowego spojrzenia na świat wartości dorosłych, będącego próbą dla młodzieńczego idealizmu. To, czy w tym trudnym okresie młody człowiek ugnie się pod ciężarem napięć i zejdzie na ścieżkę zachowań problemowych, czy też przezwycięży trudności, podejmując konstruktywnie wyzwania życia, w znacznej mierze zależy od wsparcia, którego udzielą mu otaczający go dorośli….”- fragment z Vademecum
Cały dokument dostępny jest bezpłatnie na stronach internetowych Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz fundacji Instytut Profilaktyki Zintegrowanej: