Ponad 5 milionów złotych - rekordowa dotacja na drogi w gminie
Jedna z najważniejszych inwestycji gminy definitywnie wchodzi w fazę realizacji. Wójt Marcin Sieczkowski podpisał umowę na dofinansowanie ze środków unijnych kwotą ponad 5,2 mln złotych budowy drogi Naterki – Gronity – Kudypy.
Przedsięwzięcie będzie kosztowała przeszło 6,3 miliona złotych z czego dzięki dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wkład budżetu gminy powinien się zmieścić w jednym milionie. Początkowo planowano przebudowę a nie budowę dróg gminnych. W związku z tym inwestycję szacowano na 3,5 miliona złotych. Z powodu wymagań, jakie postawiły przed urzędnikami wytyczne konkursu o dotację, trzeba było zaplanować budowę drogi o wyższej kategorii ruchu i doprojektować przebudowę drogi powiatowej w Kudypach, dzięki której drogi gminne połączą się z nową obwodnicą Olsztyna i spełnią wyśrubowane wymagania programu unijnego. To wpłynęło na znaczne zwiększenie kosztów budowy.
Nowy ciąg dróg bierze swój początek w Kudypach od drogi dojazdowej do Obwodnicy Południowej Olsztyna. Dalej przebiega śladem istniejących dróg gminnych w Gronitach: ul. Gietrzwałdzką, ul. Olsztyńską, ul. Pod Sosnami i Naterską do ponownego przecięcia z obwodnicą. Za obwodnicą kontynuuje swój przebieg ul. Diamentową już w Naterkach.
- W ramach inwestycji, poza budową drogi o długości ponad 3,7 km zaplanowaliśmy także oświetlenie uliczne, kanalizację deszczową, budowę zatok autobusowych i prawie kilometrowy ciąg pieszo-rowerowy w Gronitach – mówi Marcin Sieczkowski, wójt gminy Gietrzwałd. – Dziękuję Pani Sołtys Gronit Krystynie Hołdyńskiej i Panu radnemu gminy Gietrzwałd Stanisławowi Zdunek za współpracę i obecność podczas podpisania umowy.
Z uwagi na ograniczenie kosztów wybrano do realizacji odcinki przewidziane w projekcie technicznym, tj.: 404,3 m przy ul. Naterskiej i 528,8 m na ul. Pod Sosnami do wiaduktu kolejowego w Groniatch. Gmina będzie też poszukiwała środków na budowę całego zaplanowanego ciągu. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, takim jak separacja ruchu pieszego i rowerowego od samochodowego oraz poszerzenie drogi, zwiększy się poziom bezpieczeństwa podróżnych, mieszkańców i pracowników zlokalizowanych tu przedsiębiorstw.
Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2017-2018 a jej harmonogram jest uzależniony od postępów budowy nowej obwodnicy Olsztyna. Przekazanie placu budowy nastąpiło 6 marca.
Dotacja pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 w ramach środków wydzielonych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna, tak zwanych Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).